مقالات

فرق شیشه معمولی و سکوریت

فرق شیشه معمولی و سکوریت

فرق شیشه معمولی و سکوریت در کاربرد هر کدام از آن هاست. معمولا سوالات زیادی در مورد تشابه، کاربرد و تفاوت این شیشه ها به ذهن مصرف کننده خطور می کند. لذا بر آن شدیم تا در این خصوص اطلاعاتی مفید برای افراد درخواست ‌کننده ارائه ‌دهیم تا بتوانند با شناخت دقیق فرق شیشه معمولی و سکوریت بتوانید مناسب‌ ترین شیشه را با توجه به کاربرد مدنظر خود انتخاب نمایید.

فرق شیشه معمولی و سکوریت چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت ها، استحکام و امنیت بیشتر شیشه سکوریت نسبت به شیشه معمولی است. می توان گفت شیشه‌ سکوریت با ضخامتی یکسان نسبت به شیشه ‌ی معمولی، ۴ برابر مقاوم‌ تر بوده و در مقابل فشار و ضربات، کمتر دچار شکستگی می شود. یکی دیگر از این تفاوت ها، مقاومت شیشه میرال یا سکوریت در برابر حرارت و گرمای زیاد است که باعث شده ۳ برابر شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.
در الگوی شکستن انواع مختلف شیشه‌ ها، نکاتی وجود دارد که به صورت کلی شامل این موارد می گردد؛ اگر فشار و ضربه بسیار زیاد باشد، در صورتی که شیشه سکوریت بشکند، به قطعات کوچکتر و غیر برنده در می آید؛ ولی شیشه معمولی پس از شکستن، به صورت قطعات بزرگ و بسیار برنده درآمده و منجر به حادثه و خطر آفرین می شود‌. این کار باعث شده شیشه سکوریت امنیت و ایمنی بیشتری داشته باشد.
تفاوت دیگر این شیشه ها در برش آن هاست. شیشه معمولی را می توان به اندازه دلخواه بعد از سفارش برش داد، ولی شیشه سکوریت قبل از سفارش باید ابعاد و اندازه آن مشخص و قبل از عملیات نصب، مواردی از قبیل برش، سوراخکاری و… اعمال گردد. شیشه های نشکن در مقابل اشعه های uv بسیار مقاوم هستند. از شیشه سکوریت بیشتر در بانک ‌ها و مراکز تجاری و اداری برای جلوگیری از ورود اشعه uv و همچنین زیبایی ساختمان استفاده می ‌شود.

فرق شیشه معمولی و سکوریت در قیمت

همانطور که گفته شده است، برای تولید شیشه سکوریت، لازم است مراحل و عملیات ویژه‌ ای صورت بگیرد. این کار باعث شده قیمت شیشه سکوریت، از شیشه معمولی بالاتر باشد. معمولاً قیمت شیشه سکوریت به نوع و ابعاد آن بستگی دارد و حدوداً ۱٫۵ الی ۴ برابر شیشه معمولی است. بهترین روش برای کم کردن هزینه ها، حذف واسطه و خرید مستقیم از کارخانه می باشد؛ کارخانه ها در تلاش هستند که با تولید انبوه شیشه نشکن و دوجداره در ابعاد و سایز های مختلف، برای ارسال مستقیم و کم کردن هزینه خریدار خدماتی ارائه ‌دهند.
قیمت هر متر شیشه در ابعاد و سایزهای مختلف متفاوت است؛ از این رو کارشناسان فنی با ارائه ‌ی مشاوره ‌هایی دقیق در زمینه‌ ی اندازه گیری دقیق، نوع، متراژ، ضمانت، اجرا و نصب، خریداران را راهنمایی می ‌کنند.

فرق شیشه معمولی و سکوریت

تشابهات شیشه معمولی و سکوریت

بسیاری از افراد تصور می کنند تفاوت شیشه سکوریت و معمولی زیاد بوده و این دو دسته شیشه کاملا با هم متفاوت هستند؛ اما در واقع این شیشه ها تشابهاتی نیز با هم دارند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که به دلیل ضخامت بیشتر شیشه سکوریت نسبت به شیشه معمولی، وزن آن بسیار بیشتر است. اما باید دانست شیشه سکوریت به دلیل عملیات ویژه ای که روی آن صورت می گیرد تفاوتی در وزن با شیشه معمولی ندارد.
شیشه سکوریت خود محصولی از شیشه معمولی و دارای رنگ‌ و شفافیت خام در ابتدای تولید است. شیشه سکوریت پس از عملیات ویژه در همان ضخامت باقی می ماند. با توجه به تمام موضوعات گفته شده در مورد تشابهات و تفاوت ها، فرق شیشه معمولی و سکوریت را به راحتی می ‌توان از هم تشخیص داد.
مثلاً الگوی شکستن شیشه سکوریت به صورت قطعه قطعه (ریز ریز) و غیر برنده است، ولی شیشه معمولی به صورت قطعات بزرگ و برنده می شکند. اغلب کارخانه ها برای تشخیص شیشه سکوریت و معمولی از هم، آرم هایی در گوشه‌ی آن ها می چسبانند و اطلاعات شیشه را در آن درج می کنند.
شیشه سکوریت از نوع بدون موج است اگر موج های متعارفی داشته ‌باشد، شیشه‌ سکوریت نیست. برای اطمینان بیشتر می توان شیشه سکوریت را از شرکت های معتبر تهیه کرد.

انواع شیشه و کاربرد آن ها

یکی دیگر از انواع شیشه ها، شیشه دوجداره بوده که از ویژگی ها و مزایای متعددی برخوردار است. مهمترین کاربرد شیشه دوجداره برای استفاده در پنجره های دوجداره به منظور کاهش صدا در محیط و جلوگیری از اتلاف انرژیست.
انواع مختلفی از شیشه های دوجداره، از جمله ساده، رنگی، سکوریت و لمینت با کاربردهای متنوع تولید شده است. شیشه دوجداره از یک یا چند لایه شیشه به صورت موازی که توسط میله جدا کننده از جنس آلومینیومی ساخته شده بهم چسبانده می شود. درون شیشه را از مواد رطوبت گیر و بین آن را با گاز آرگون پر می کنند. این کار باعث شده بخار و رطوبت وارد شیشه نشود.
شیشه میرال یکی از پرکاربردترین شیشه ها در صنایع می باشد. این نوع شیشه از مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربات برخوردار است. در برش این نوع شیشه باید دقت کرد و قبل از نصب باید اندازه مورد نظر مشخص شده و به مقدار لازم برش داده شود؛ زیرا امکان تغییر در آن نیست. در زمان نصب باید دقت کرد، به گوشه ها و لبه های آن آسیب نرسد؛ چرا که تفاوت زیادی بین شیشه های میرال و شیشه های معمولی وجود دارد. بعد از نصب اگر ضربه به شیشه دوجداره وارد شود، دچار مشکل شده و دیگر قابل تغییر در سایز و اندازه نیست.

فرق شیشه معمولی و سکوریت

جمع بندی

در مورد انواع شیشه و کاربردهای آن ها توضیحاتی دادیم. در این خصوص می توان گفت شیشه ها با توجه به نوع کاربری استفاده های متفاوتی دارند، از جمله قیمت آن که اگر دارای مقاومت و ضخامت بیشتری باشند، از دیگر شیشه ها بیشتر است. فرق شیشه معمولی و سکوریت، ضخامت و مقاومت آن در برابر ضربه و فشار است.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *