مقالات

روش‌ صحیح تمیزکردن پنجره‌های دو جداره به همراه معرفی بهترین محلول‌های پاک‌کننده خانگی

تمیزکردن پنجره‌های دوجداره

شیشه‌ها و پنجره‌ها علاوه بر زیبا کردن خانه، محل ورود نور و روشنایی و راه ارتباط خانه با محیط بیرون هستند. به همین جهت، پاکیزگی و سالم بودن آن‌ها بسیار مهم است. اما شستشوی پنجره دوجداره به خصوص قسمت بیرونی آن در آپارتمان‌ها وخانه‌های امروزی کمی دشوار است.
ویژگی مهم پنجره‌های دو جداره توانایی بالا در صرفه جویی انرژی است. این پنجره‌ها در مقایسه با نمونه‌های آلومینیومی تک جداره، تا 30 درصد از هدررفت انرژی و گرما جلوگیری می‎کنند. پنجره‌های دو جداره علاوه بر بازدهی حرارتی عالی، مزیت‌های دیگری از جمله کاهش صدا، میعانات و آلودگی دارد. در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیح روش‌های تمیز کردن پنجره دو جداره به معرفی چند محلول پاک‌کننده خانگی و ارائه ترفند بپردازیم.

ساختار پنجره‌های دو جدار

پنجره‌های دو جداره از دو قطعه شیشه ساخته می‌شوند که با فاصله حداقل 12 میلی‌متر از همدیگر قرار گرفته‌اند. فضای میان این دو شیشه با هوا پر شده است که موجب عایق صوتی و حرارتی بودن آن می‌شود. شکاف موجود مهر و موم شده و به عنوان جدا کننده شیشه داخلی و شیشه خارجی عمل می‌کند. اگر این مهر و موم محکم باشد، هیچ گرد وغبار، خاک یا رطوبتی نمی‎تواند وارد فضای بین دو شیشه شود و پنجره دوجداره به خوبی کار می‌کند.
اما اگر مهر و موم دچار شکستگی شود یا حتی ترک کوچکی بردارد، خاک، گرد و غبار، رطوبت، حتی عنکبوت و تارهای آن هم می‌تواند وارد شیشه دو جداره شده و منجر به کثیف شدن پنجره‌ها شود.

مراحل تمیزکردن پنجره‌های دو جداره

روش‌های تمیز کردن پنجره دو جداره

مراحل تمیزکردن پنجره‌های دو جداره

  • ابتدا دور قاب پنجره با به کمک آب ولرم و محلول و یک پارچه از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. اگر ابتدا شیشه را تمیز کنید و سپس به سراغ قاب‌ها یا فریم بروید، ممکن است محلول یا آب نشت کرده ودوباره شیشه لکه‌دار شود.
  • محلولی شامل 4 بخش آب گرم و 1 بخش سرکه سفید درست کرده و شیشه را با آن به همراه یک دستمال نرم تمیز کنید. بعضی افراد تمایل دارند از مایع ظرفشویی نیز استفاده کنند. به جز مواد پاک‌کننده آماده، از محلول‌های خانگی هم می‎توان استفاده کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
  • برای پاک کردن گوشه‌های پنجره می‌توانید از یک مسواک نرم، برس نازک یا ابزاری همانند آن‌ها استفاده کنید.
  • برای پاک کردن رگه‌ها، از روزنامه یا یک اسکوییجی دارای نوار پاک‌کننده پنجره استفاده کنید.
  • در مرحله آخر شیشه‌ها را با یک پارچه تمیز و بدون پرز خشک کنید تا هیچ گونه آثاری از اب یا محلول بر روی آن‌ها نماند.

تمیزکردن بخش‌های داخلی شیشه‌ها در پنجره دوجداره

تمیزکردن قسمت‌های داخلی هر کدام از شیشه‌ها با دستمال غیرممکن است؛ زیرا فاصله آن‌ها از یکدیگر بسیار کمتر از قرارگیری پارچه میان آن‌ها است. تنها راه این است ک دو شیشه را از هم جدا کنید که این کار، روش ایده‌آل و درستی نیست و اصلا توصیه نمی‌شود. برای تمیزکردن پنجره دوجداره بهتر است با کارشناس مربوطه مشورت کرده و برای رفع مشکل یا تعویض پنجره از او کمک بگیریم.
گزینه‌های خانگی برای تمیزکردن پنجره‌های دو جداره وجود دارد اما ممکن است بر یکپارچگی پنجره تاثیر بگذارند. به هر حال می‌توان به عنوان راه حل موقت از آن‌ها استفاده کرد.
یکی از روش‌ها این است که شیشه را سوراخ کرده و ماده خشک‌کننده‌ای مانند ژل سیلیکا که رطوبت فضای بین دو شیشه را جذب می‌کند، در آن جا قرار دهیم. جاذب‌های رطوبت را می‌توان از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کنید. هم‌چنین می‌توان با استفاده از وسیله‌ای مانند جوراب شلواری نخ کشی انجام داد و شیشه را تمیز کرد. راه دیگر این است که چند سوراخ روی شیشه ایجاد کرده و پنکه را کنار شیشه قرار داد تا ذرات و آلودگی‌ها را از فضای داخلی پنجره بزداید. اما همان طور که گفته شد، همه این روش‌ها موقتی بوده و در صورت وجود سوراخ، حفره و ترک بر روی پنجره دوجداره، باید تعویض گردد.

روش تمیزکردن بخش‌ داخلی شیشه‌ها در پنجره دوجداره

تمیز کردن قاب پنجره دوجداره

پس از مرحله تمیزی شیشه‌ها، نوبت به پاک کردن و براق کردن قاب‌های پنجره دو جداره می‌رسد. از یک قلم مو یا وسیله مشابه برای زدودن گرد وغبار و آلودگی احتمالی در گوشه‌ها و شکاف‌ها استفاده می‌کنیم. سپس قاب را با استفاده از آب گرم وصابون و اسفنج پاک کنید. بهتر است از اسفنج زبر و خشن استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خراش و جا افتادن بر روی پلاستیک می‌شود. از یک پارچه نرم، رول آشپزخانه، و یا حوله ریز الیاف برای خشک کردن استفاده نمایید.

بهترین محلول‌های خانگی برای تمیز کردن پنجره دوجداره

محلول سرکه و آب

برخی محلول‌های تمیزکننده خانگی بسیار مناسب بوده و می‌توانند جایگزین خوبی برای پاک‌کننده‌های گران قیمت باشند. یکی از این پاک کننده‌ها محلول آب و سرکه سفید است که حاوی 4 بخش اب و 1 بخش سرکه سفید
سرکه سفید با خاصیت اسیدی که دارد، تمام لکه‌های آب را حل کرده و ضمن از بین رفتن آلودگی‌های سطح پنجره، هیچ لکه‌ای از آب بر روی شیشه به جا نمی‌ماند. این محلول یک شیشه پاک کن ساده ولی موثر و کم هزینه است که دوستدار محیط زیست نیز می‌باشد.

محلول جوش شیرین و سرکه

یکی از محلول‌های پرکاربرد، محلول سرکه و جوش شیرین است. هنگامی که این دو ماده را با هم ترکیب کنید، محلولی به دست می‌آید که کمی کف کرده است. بهتر است صبر کنید تا کف ان تمام شود. سپس می‌‎توانید پارچه نرم را به این ماده آغشته کرده و پنجره‌های دوجداره را برق بیندازید.

محلول لیمو و سرکه سفید

عصاره لیمو نیز می‌تواند در پاک کردن پنجره‌ها به شما کمک کند. برای ساختن این محلول باید نصف پیمانه سرکه سفید را با 4 پیمانه آب ترکیب کرده و سپس عصاره لیمو را به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. اکنون یک ترکیب عالی برای تمیز کردن پنجره‌های دوجداره دارید.

محلول الکل و آمونیاک

لکه‌های سخت موجود بر روی شیشه، با محلول‌های ساده تمیز نخواهند شد. بلکه برای تمیز کردن آن‌ها به محلولی قوی‌تر مانند محلول الکل و آمونیاک احتیاج دارید. برای درست کردن این محلول، یک فنجان الکل را با یک قاشق سوپ‌خوری آمونیاک و یک فنجان آب ترکیب کنید.

محلول آب و صابون؛ آری یا خیر

برای پاک کردن قاب پنجره‌های دو جداره می‌توان از محلول آب و صابون نیز استفاده کرد اما این محلول نمی‌تواند به طور کامل شیشه را تمیز و درخشان کرده تا برق بزند و مانند روز اول به نظر برسد. برای این کار می‌توان از محصولات پاک‌کننده اختصاصی برای قاب و پنجره دوجداره سکوریت و UPVC استفاده کنید. فراموش نکنید که هیچ گاه از پدهای تمیزکننده که حاوی مواد سفید کننده، حلال و ساینده هستند، برای تمیزکردن پنجره دوجداره استفاده نکنید. این مواد برای تمیزکردن سینک آشپزخانه یا کف حمام کاربرد دارند.

معرفی مواد و ترفندهای مناسب برای تمیزکردن

آشنایی با ترفندهای مناسب برای تمیزکردن پنجره دوجداره
  • حوله‌های میکروفایبر

نوع پارچه استفاده شده تاثیر زیادی بر روی پاکیزگی شیشه و عدم ایجاد خراش دارد. هنگام تمیز کردن پنجره‌ها با محلول پاک کننده بهتر است از یک حوله میکروفایبر استفاده نمایید. هم‌چنین برای جلوگیری از ایجاد رگه‌ها، پنجره دوجداره را با حرکات دایره‌ای تمیز کنید.

  • استفاده از روزنامه برای پاک کردن شیشه‌ها

روزنامه‌های چاپی در کنار ارزشی که برای مطالعه و افزایش آگاهی دارند، وسیله‌ای مناسب برای تمیز و براق کردن پنجره‌ها هستند. زیرا نوع کاغذی که در ساخت روزنامه استفاده می‌شود، به طرز جالبی برای تمیز کررن خشک کردن مراقبت از پنجره ها مناسب است. چون هیچ رگه و اثری از آب یا شوینده روی شیشه بر جا نمی‌گذارد

  • تمیزکردن گوشه و شکاف پنجره

تمیز کردن و دسترسی به گوشه و کنار پنجره و شکاف‌های آن، جدای از اینکه اندازه و نوع پنجره چه باشد، همیشه دشوار بوده است. تمیز کردن پنجره‌های دو جداره نیز این چالش را دارد. برای دسترسی به این مناطق بدون هیچ گونه آسیب یا خراشی می‌توان از یک برس یا گلوله پنبه استفاده کرده و پس از آغشته کردن آن به محلول پاک‌کننده یا آب و سرکه برای تمیزکردن شکاف‌ها و گوشه‌ها استفاده کنیم.

  • زمان مناسب برای تمیزکردن پنجره

شاید برای شما عجیب به نظر برسد اما روزهای خنک یا ابری بهترین زمان برای پاک کردن پنجره‌ها هستند. زیرا تمیز کردن آن‌ها در گرما و زیر نور آفتاب باعث سریع خشک شدن آب و محلول و در نتیجه ایجاد رگه‌های ناخوشایند، رسوبات آب و لکه بر روی شیشه می‌شود. پاک کردن پنجره‌ها در روزهای خنک، علاوه بر شستشو به شما زمان کافی می‌دهد تا به قسمت‌های صعب‌العبور هم دسترسی پیدا کرده و تمیز کنید؛ بدون این که نور آفتاب شما را اذیت کند.

تمیز کردن و دسترسی به گوشه و کنار و شکاف‌های پنجره دوجداره

سخن پایانی

اهمیت وجود پنجره‌های دوجداره برای ساختمان‌های امروزی غیر قابل کتمان است. مراقبت و پاکیزگی ان‌ها نیز نقش موثری در زیبایی و کثیف نشدن خانه دارد. لذا بهتر است با مراقبت درست از آن‌ها عمر مفید و کارکردشان را بهبود بخشیم. هم‌چنین طبق روش‌های درست و با ابزار مناسبی پنجره‌ها را تمیز کنیم تا در کنار پاکیزگی، از خراش برداشتن آن‌ها جلوگیری کرده باشیم. اگر نظری در مورد مقاله یا ایده‌های دیگری برای پاک کردن شیشه‌ها دارید، در قسمت کامنت با کارشناسان تهران دیس در میان بگذارید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *