مقالات

پارتیشن اداری چیست و مراحل اجرای آن کدام‌اند؟

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری از جمله الزامات برخی شرکت‌ها و ادارات، برای بالا بردن راندمان کاری هر دپارتمان از یک مجموعه کاری است. یکی از راه‌های مناسب برای جدا کردن فضا در محیط های اداری، استفاده از پارتیشن است.
پارتیشن‌بندی محیط کار به صورت تک یا دوجداره با توجه به کاربرد آنها مهم است. هم‌چنین جنس پارتیشن و فریم آن بستگی به محیط اداری و نظر کارفرما دارد. در پارتیشن‌بندی مدل و طرح‌های مختلفی مانند پارتیشن دو جداره MDF، پارتیشن دو جداره آکوستیک، پارتیشن شیشه‌ای و پارتیشن مدرن وجود دارد. در این مقاله سعی داریم به انواع روش‌های پارتیشن‌بندی از نظر جنس، فریم و مراحل انجام آن بپردازیم.

انواع پارتیشن اداری

تفکیک فضاهای اداری

پارتیشن اداری نوعی سیستم جدا کننده کاذب است که محیط اداری را به چند قسمت مجزا تقسیم می‌کند. با اجرای پارتیشن، می‌توان به راحتی فعالیت‌های افراد و کامندان را جدا کرده و هر شخص عملکرد منحصر به فرد خود را بدون دخالت و حواس پرتی داشته باشد.

ایجاد اتاق‌های مختلف

خلق اتاق‌های کوچک و بزرگ در محیط‌های اداری یکی دیگر از کاربردهای اجرای پارتیشن است. اگر فضاهای اداری متراژهای محدودی داشته باشند، استفاده از پارتیشن‌هایی که قابلیت حمل و جابه‌جایی دارند، بسیار کاربردی خواهد بود. پارتیشن‌بندی دو نوع ثابت و متحرک داشته که با استفاده از متریال و تعداد جداره‌های مختلف می‌توان آن‌ها را به وجود آورد.

ایجاد حریم خصوصی و افزایش نظم

با ایجاد فضاهای مجزا، کارمندان نسبت به محیط کاری اطراف خود احساس مسئولیت پیدا کرده و برای مرتب کردن و دسته‌بندی وسایل تلاش و دقت بیشتری به کار می‌برند.

زیباسازی نمای محیط اداری

از جمله مزایای ایجاد پارتیشن‌ در فضای اداری، علاوه بر جداسازی، طراحی و دکوراسیون محیط کار و افزایش جنبه زیبایی آن است. پارتیشن‌بندی در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با مواد متنوع مانند چوب، آلومینیوم یا شیشه طراحی و ساخته می‌شود.

تفاوت ویژگی های پارتیشن شیشه‌ای با پروفیل آلومینیومی و پارتیشن شیشه و MDF

چرا باید پارتیشن اداری داشته باشیم؟

پارتیشن اداری از نظر جنس

• پارتیشن شیشه‌ای با پروفیل آلومینیومی

در این نوع پارتیشن‌بندی، آلومینیوم برای استفاده در فریم و قاب و شیشه سکوریت به عنوان پرکننده سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پارتیشن، از طراحی منحصربه فردی برخوردار است و از شیشه‌های تک جداره، دوجداره و منحنی، به صورت مات یا شفاف در اجرای آن استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع پارتیشن، ضمن صرف هزینه‌ای کم، بهترین استفاده از محیط اداری صورت می‎گیرد. این نوع جداکننده، قابلیت عبوردادن نور را دارد و نوعی عایق صوتی نیز برای جلوگیری از انتقال سر و صدا محسوب می‌شود.

• پارتیشن شیشه و MDF

در این مدل اجرای پارتیشن، برای فریم و اسکلت‌بندی از MDF استفاده شده و شیشه برای پر کردن قاب آن به کار می‌رود. این نوع پارتیشن‌بندی بسیار پرکاربردتر از سایر پارتیشن‌ها است و این امکان را برای کارکنان فراهم می‌کند که به محیط بیرون از حریم خود نیز اشراف داشته باشند.

• پارتیشن پروفیل آلومینومی با MDF

فلز آلومینیوم به دلیل داشتن ویژگی‌های بارزی هم‌چون مقاومت و سبک بودن، کاربرد زیادی در پارتیشن‌بندی دارد و نمای زیبایی در محیط کار ایجاد می‌کند. معمولا از آلومینیوم برای فریم‌بندی قاب پارتیشن‎‌ها استفاده شده و MDF برای پر کردن قاب به کار می‌رود. این نوع پارتیشن، قابلیت جابه‌جایی و تغییرپذیری نیز دارد.

• پارتیشن MDF

این پارتیشن چوبی از MDF ساخته شده و نمای ظاهری و فریم‌بندی آن نیز از این ماده است. MDF به دلیل دارا بودن سطح صاف، قابلیت رنگ‎آمیزی و یا روکش‌کاری دارد و در مقابل خمیدگی یا تغییر شکل مقاوم است. پارتیشن MDF نوعی عایق صوتی در محیط‌ اداری نیز محسوب می‌شود و از انتقال صدا به بخش‌های اطراف جلوگیری می‌کند. هم‌چنین در برابر رطوبت و خوردگی استحکام بالایی دارد.

تفاوت ویژگی های پارتیشن پروفیل آلومینومی با MDF و پارتیشن MDF
تفاوت ویژگی های پارتیشن تک جداره و دوجداره

انواع پارتیشن اداری از نظر جداره

• پارتیشن تک جداره

این نوع پارتیشن، بدون اتصال به سقف، به شکل قاب‌های یک تکه و به صورت ایستایی طراحی می‌شود. پارتیشن تک جداره علاوه بر مزیت کم هزینه بودن، بدون جداسازی از سقف می‌تواند حالت اتاق را در یک محیط اداری ایجاد کند. وزن این پارتیشن سبک بوده و به راحتی قابل جابه‌جایی است. پارتیشن تک جداره ظاهری ساده و شیک دارد و نسبت به پارتیشن دوجداره ارزان‌تر است.

• پارتیشن دوجداره

در پارتیشن‎بندی دوجداره برای نگه داشتن پنل‌ها از ستون استفاده نمی‌شود. زیرا آن‌ها به اندازه کافی مقاوم بوده و بدون نیاز به ستون روی زمین قرار می‌گیرند. در این مدل پارتیشن می‌توان از پرده کرکره در فضای بین شیشه‌ها استفاده کرد. از جمله مزایای پارتیشن دوجداره، عبور کابل‌های شبکه و سیستم در قسمت‌های بین پنل‌ها است. از پارتیشن دوجداره برای جلوگیری از مزاحمت‌های شنیداری و دیداری نیز استفاده می‌شود.

انواع پارتیشن اداری بر اساس فریم

• فریم‌های آلومینیومی

فریم‎های آلومینیومی یکی از بادوام‌ترین و پرکاربردترین فریم‎ها هستند که در ابعاد و اندازه‌های متنوعی وجود دارند. این نوع پارتیشن‎ها برای نصب پرده بسیار مناسب هستند. دلیل محبوبیت این فریم‌، مقاومت بالا و تنوع در رنگ‌بندی و خدمات رنگ پودری است. از پارتیشن‌بندی با پروفیل آلومینیومی در فضاهای اداری مانند بانک‌ها، اتاق‌های کنفرانس، سالن‎های چند منظوره و هتل‌ها استفاده می‌شود.

• فریم‌های چوبی

فریم‌های چوبی برای دکوراسیون‌های سنتی و قدیمی‌تر کاربرد بیشتری دارند اما با بسیاری از طراحی‌های دیگر نیز هم‌خوانی پیدا می‌کنند. فریم‌های چوبی به پارتیشن‎ها و دکوراسیون محیط، جلوه‌ای گرم و ظاهری زیبا می‌بخشد و برای دکوراسیون مطب‌ها، اتاق‌های مطاعه و اتاق‌های کنفرانس می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

• پارتیشن‌های بدون فریم

پارتیشن‌های تمام شیشه‌ای و بدون فریم یک انتخاب مناسب برای دفاتر کاری و ادارت مدرن هستند. به طور کلی استفاده از شیشه‌ها در قسمت‌های مختلف مانند آسانسور شیشه‌ای، مبلمان شیشه‌ای، نرده و یا درب‌های شیشه‌ای در ساختمان‌های بزرگ تجاری کاربرد زیادی پیدا کرده است. پارتیشن‌های بدون فریم برای افرادی که به طرح‌های ساده و بدون شلوغی علاقه دارند، مناسب‌ترین پارتیشن است. بنا بر سلیقه در بعضی قسمت‌ها می‌توان از شیشه‌های رنگی نیز استفاده کرد.

تفاوت فریم های پارتیشن اداری

2) طراحی

در این مرحله پس از ترسیم تصویر فضاها با درنر گرفتن نیازهای کارفرما، پارتیشن‌بندی فضا به صورت دو بعدی توسط طراحان مجموعه پارتیشن‌ساز اجرا می‌شود. تحلیل مسیرهای تردد، ابعاد راهروها برای تردد کاربران و کاربری منطقی اتاق‌ها مهم‌ترین کاتی است که در این مرحله باید مورد توجه قرار بگیرد.

4) بررسی اندازه نهایی

در این مرحله بهتر است سایز نهایی پارتیشن به منظور کنترل در تطابق اندازه‌های موجود در نقشه، با فضای اداری جهت اجرای پارتیشن، بررسی شود. قطر دیوارها، ابعاد داکت‌های برق، جنس سقف و سایر قسمت‌ها برای اتصال پارتیشن باید به دقت چک شوند. برای افزایش دفت در اجرای پارتیشن، بهتر است جزئیات موجود در نقشه بر روی زمین ترسیم شود تا کامل‌ترین پارتیشن در دستور کار بخش اجرایی قرار بگیرد.

6) نصب

نصب پارتیشن، آخرین مرحله در اجرای پارتیشن اداری است که جزو مهم‌ترین و دشوارترین قسمت‌های پارتیشن‌بندی محسوب می‌شود. این فعالیت‌ها باید توسط کارشناسان متخصص انجام شود تا در کنار زیبایی، آسیبی نیز به پارتیشن یا محیط اداری وارد نشود.

مراحل پارتیشن بندی اداری

1) بازدید و بررسی اولیه

گام اول بررسی قسمت‌های مختلف دپارتمان و تعداد پارتیشن‌ها بر اساس نیاز کارفرما در خصوص فضاهای مورد نیاز، تعداد پرسنل و نوع چینش افراد و تجهیزات است. قسمت‌هایی مانند پنجره‌ها، ورودی، جنس و طرح سقف، سرمایش و گرمایش، هواسازها و مسیرهای حمل قطعات پارتیشن به محل نصب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

3) تایید طراحی و رنگ‌بندی

در این مرحله پس از بررسی کامل طرح‌ها و تعیین طرح نهایی توسط کارفرما که در آن تعداد درب، متره نهایی و تعداد پارتیشن کاملا مشخص شد قیمت برآورد شده و به کارفرما اعلام می‌شود تعیین رنگ فریم نیز در این مرحله انجام می‌شود.

5) مرحله ساخت پارتیشن اداری

پس از طراحی و بررسی، نوبت به ساخت پارتیشن‌های اداری می‌رسد. پارتیشن‌ها با استفاده از به روزترین دستگاه‌های دنیا و با سرعت مناسب تولید می‌شوند. پس از برش و آماده‌سازی، قطعات مختلف از جمله MDFها، پرده، آلومینیوم و شیشه‌ها بسته‌بندی شده و برای ارسال به شرکت آماده می‌شوند.

سخن پایانی

پارتیشن‌بندی در برخی فضاهای اداری بسیار لازم و پرکاربرد بوده و ضمن زیباترکردن نمای شرکت و ساختن اتاق‌های متعدد، حریم شخصی کارمندان را از یکدیگر تفکیک می‌کند. با آگاهی از انواع اجرای پارتیشن بر اساس جنس و فریم، مزایا و مراحل نصب آن، می‌توان انتخاب درست‌تری برای پروژه جداسازی محیط اداری داشت.
هم‌چنین نکاتی در اجرای پارتیشن‌بندی بهتر است رعایت شود که بالاترین کارایی از تقسیم‌بندی بدست بیاید. در این مقاله سعی شد به همه این مسائل پرداخته شود. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نظری در مورد اجرای پارتیشن، می‌توانید با مجموعه تهران دیس در تماس باشید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *