مقالات

دانستنی‌های کاربردی یراق‌ آلات شیشه سکوریت

یراق‌ آلات شیشه سکوریت

یراق آلات شیشه سکوریت یا نشکن یکی از مصالح ساختمانی مهم است که از فرآیند حرارت‌دهی به شیشه معمولی به دست می‌آید و استحکام و امنیت بالایی دارد. ضخامت، وزن، رنگ و شفافیت شیشه میرال نشکن با شیشه معمولی یکسان است و تنها تفاوت آن در مقاومت، قابلیت برش دوباره و قیمت آن است.
شیشه‌های سکوریت از جمله شیشه‌های مقاومی هستند که به آسانی نمی‌شکنند و7 برابر ضربه‌پذیرتر از شیشه‌های معمولی هستند. در صورت وارد شدن ضربه یا فشار بیش از حد به شیشه سکوریت و شکسته شدن آن، شیشه به ذرات ریزی تبدیل شده که لبه‌های گرد دارند و خطر آسیب تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای اتصال و یا حرکت شیشه سکوریت نیاز به یراق‌آلات است. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع یراق‌آلات شیشه‌ سکوریت و کاربرد آن‌ها صحبت کنیم.

یراق‌ آلات شیشه سکوریت و انواع آن

به مجموعه‌ای از قطعات که در کنار همدیگر، نوع باز شوی در یا پنجره را مشخص می‎کنند، یراق گفته می‌شود. شیشه سکوریت نیز یراق‌آلات خاص خود را دارد. یراق‌آلات بر طول عمر شیشه سکوریت و عملکرد آن تاثیر زیادی دارند.
به طور کلی یراق ‌آلات به چند دسته تقسیم می‌شوند:
بست‌ها، گیره‌ها، انواع استوپ، لولا، اتصال دهنده‌ها ، ریل و قرقره و متعلقات ، فریم‌های آلومینیومی ، قوطی و لوله آهنی ، انواع قفل، تجهیزات نصب ، یراق آلات بالکنی، یراق‌آلات کرکره برقی ، استیل، و اسپایدری. دستگیره و قفل نیز بخشی از یراق‌آلات شیشه محسوب می‌شوند.

دانستنی‌های کاربردی یراق‌ آلات شیشه سکوریت

استوپ شیشه سکوریت

یکی از عواملی که بر حرکت نرم و روان درب و پنجره تاثیر می‌گذارد، سرما و گرما هستند که ممکن است باز و بسته شدن درب را با مشکل روبرو کنند. استوپ شیشه وسیله‌ای است که برای نگهداری درب شیشه سکوریت سنگین کاربرد داشته و امکان باز و بسته شدن نرم و راحت و ایمن در را فراهم می‌کند. روغن داخل استوپ برای جلوگیری از تاثیر تغییرات دما در فصول مختلف کاربرد دارد. اگر به استوپ آسیبی وارد شود، بر عملکرد لوله تاثیر می‎گذارد. استوپ‌ها دارای دو نوع توکار و روکار هستند. برای مدل توکار نیاز به حفر زمین است به همین دلیل مقاومت بالایی دارد. استوپ روکار نیز برای درب‌های شیشه‌ای، شیشه‌های دودبند و شیشه‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استوپ روکار نیاز به کندن زمین نیست.

دستگیره

دستگیره قطعه‌ای است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته می‎شود و ظاهر آن تاثیر زیادی در نمای کار دارد. با وجود مقاومت کمتر شیشه‌های خام نسبت به شیشه‌های سکوریت، می‌توان دستگیره شیشه سکوریت را روی شیشه خام هم نصب کرد. دستگیره‌های شیشه سکوریت جنس‌های مختلفی دارند و با ضخامت‌های 8 الی 12 میلی‌متر قابل نصب هستند.

قفل شیشه سکوریت

قفل شیشه سکوریت برای افزایش ایمنی درب‎های شیشه سکوریت استفاده می‌شود. این قفل معمولا از جنس استیل ضد زنگ بوده و با کلید باز و بسته می‌شود. انواع قفل با توجه به محل قرارگیری آن روی شیشه سکوریت، به دسته‌های مختلفی مانند قفل دستگیره‌دار فروشگاهی، قفل پارتیشن مرونی ایتالیا، قفل پارتیشن هوبه، قفل کمری و قفل 105 شیشه سکوریت تقسیم‌بندی می‌شود.
قفل کمری پراستفاده ترین قفل درب شیشه سکوریت است. زیرا با استفاده از جاساز روی شیشه سکوریت، می‌توان آن را نصب کرد. اگر فراموش شود که جاساز قفل روی شیشه سکوریت نصب شود، دیگر امکان ایجاد جاساز بعد از تولید شیشه وجود ندارد. در این مواقع بدون ایجاد جاساز بعد از تولید شیشه، از قفل کمری استفاده می‌شود. قفل کمری انواع مختلفی دارد که دو نوع مدل شیشه به دیوار و شیشه به شیشه بیشتر در بازار به فروش می‌رسد.

لولا

لولا بلبرینگی مکانیکی است که دارای مفصل بوده و دو طرف وسیله را به هم متصل می‌کند. این اتصال به گونه‌ای است که دو طرف وسیله می‌توانند حول محور لولا تا چند درجه چرخش داشته باشند. رایج‌ترین کاربرد آن اتصال لنگه‌های درب و پنجره به چارچوب و قاب می‌باشد. لولای درب استوپی، لولای پارتیشن و حمامی، از انواع مختلف لولا هستند.

دانستنی‌های کاربردی قفل شیشه سکوریت
دانستنی‌های کاربردی بست

بست

بست جهت اتصال شیشه‌ها به یکدیگر یا به دیوار به کار برده می‌شود. از جمله متریال‌های استفاده شده در بست شیشه سکوریت، می‌توان به سرب خشک همراه با آبکاری، استنلس استیل، آلومینیوم با رویه آنادایز، آهن، رنگ و آبکاری اشاره کرد. بست شیشه سکوریت در انواع 40*80، 120، 108، گونیایی، نبشی، اسپایدری، و گرد وجود دارد.

ریل

ریل یکی از یراق‌آلات مهم و کاربردی برای باز و بسته کردن انواع درب شیشه سکوریت، مانند درب ریلی و کشویی است. ریل دارای انواع مختلف فکی و اسپایدری و ریل برای شیشه می‌باشد. این قطعه نسبت به سایر یراق‌آلات بیشتر در معرض ساییدگی و فرسودگی است. جنس مورد استفاده در ریل شیشه سکوریت، استیل و آلومینیوم بوده که دوام بالایی دارد. روان بودن ریل و کیفیت قطعات آن، اهمیت زیادی در عملکرد درب دارد و اگر ریل نامرغوب باشد، خیلی زود خراب شده و درب به سختی حرکت خواهد کرد.

فریم

فریم شیشه سکوریت، روی زمین و دیوار نصب شده و برای مهار شیشه و جلوگیری از لرزش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه مانند یک عایق و حصار، تمام لبه‌های شیشه سکوریت را به طور کامل می‎پوشاند. داخل فریم، نوارهای لاستیکی نرمی وجود دارد که از برخورد لبه‌های شیشه با قسمت بیرونی فریم شیشه سکوریت جلوگیری می‌کند. فریم شیشه سکوریت معمولا از آلومینیوم یا استیل ساخته می‌شوند.

درزگیر

این قطعه از پلاستیک فشرده شفاف تهیه شده و روی درب نصب می‌شود. از درزگیر شیشه سکوریت برای پر کردن فاصله بین شیشه و جلوگیری از ورود گرد و خاک، آب و سرما استفاده می‌شود. این قطعه دارای انواع رو به جلو و کناری بوده و موجب می‌شود درب شیشه سکوریت در یک جهت باز شود.

ضربه گیر

ضربه گیر نیز مانند درزگیر از پلاستیک فشرده شفاف تهیه شده و روی درب‌های ریلی و کشویی نصب می‌شود. ضربه گیر فاصله بین درب شیشه سکوریت با دیوار و یا فریم را پر می‌کند. ضربه‎گیر شیشه سکوریت انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در بازه دمایی -150 تا +110 درجه مقاوم است. این قطعه مانع از ایجاد خوردگی شده و نصب آن بسیار آسان و سریع است.

فریم شیشه سکوریت
ویژگی و کاربرد یراق‌آلات شیشه سکوریت

ویژگی و کاربرد یراق‌آلات شیشه سکوریت

یراق‌آلات مناسب، مقاومت زیادی در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، و تاب‌آوری در رطوبت داشته و قابلیت تمیز شدن راحت و سریع، درخشندگی، و تحمل وزن بالا را دارند. هم‌چنین دارای رنگ با کیفیت و طرح‌های متنوع هستند. جنس آلیاژی که در یراق‌آلات شیشه سکوریت به کار می‌رود، تعیین‌کننده میزان کیفیت آن است.
هر چه آلیاژ به کار رفته مرغوب‎تر باشد، زنگ‌زدگی و خوردگی یراق‌آلات کمتر می‌شود. لذا احتمال زنگ زدگی، خرد شدن و شکستن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. یراق‌آلات شیشه، علاوه بر این که ظاهر زیبایی به شیشه درب یا پنجره می‌دهند، تاثیر زیادی بر کاهش و افزایش عمر شیشه دارند. این قطعات ضمن آسان‌ترکردن کاربرد وسایلی مانند پنجره دوجداره، فرسایش آن‌ها را نیز کمتر می‌کند.

سخن پایانی

شیشه‌های سکوریت نوع خاص و پرکاربردی از انواع شیشه‌ها هستند که یراق‌آلات خاص خود را نیز دارند. بدون وجود یراق‌آلات عملا درب و پنجره کاربرد درستی نخواهند داشت. بنابراین باید در انتخاب یراق‌آلات با جنس و کیفیت مناسب دقت زیادی کرد. هم‌چنین باید متناسب با کارکرد شیشه سکوریت، نوع خاص یراق‌آلات را خریداری کرد. در این مقاله به انواع یراق‌آلات شیشه سکوریت اشاره شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نوع یراق‌آلات مناسب برای درب و پنجره سکوریت ساختمان خود، می‌توانید با کارشناسان مجموعه تهران دیس در ارتباط باشید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *